PENDAHULUAN
عن معاويه بن ابي
سفيان رضي الله عنهما, قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من يرد الله به خيرا
يفقه في الدين
Daripada Mu’awiyah bin Abu Sufyan r.a., nabi s.a.w. bersabda: "Siapa
yang Allah mahukan kebaikan padanya nescaya Allah memberikan kefahaman agama
kepadanya."
( Riwayat al-Bukhari dan
Muslim )
Imam Al-Ghazali adalah antara ulama
terulung yang banyak menghasilkan karya-karya yang bermutu dan sangat tinggi
nilainya baik semasa zamannya hinggalah pada ketika ini. Walaupun ada beberapa ulama
yang memberi kritikan serta tentangan terhadapnya mahupun karya-karya yang
dihasilkannya namun ramai di antara mereka akhirnya bersetuju dengan Imam
Al-Ghazali serta memuji karya-karya tersebut.
Dalam kertas kerja ini penulis cuba
memberikan huraian serba sedikit mengenai dengan hal ehwal Imam Al-Ghazali yang
merupakan seorang ulama pembaharu dalam beberapa aspek disamping beberapa
tentangan dan kritikan yang dibuat oleh beberapa ahli serta kesan hasil
daripada pembaharuan beliau kepada umat manusia.
Semoga dengan huraian yang serba
kekurangan ini sedikit sebanyak dapat memberikan hasil dan menambahkan ilmu
serta pengetahuan mengenai dengan ulama termasyur ini, sebagai penguat pegangan dalam melaksanakan
peribadatan kepada Allah Ta’ala dengan
cara yang lebih terpuji dan lebih baik lagi.
1.BIOGRAFI IMAM
AL-GHAZALI
1.1. Riwayat Hidupnya
Imam Al-Ghazali dilahirkan pada tahun 450
Hijrah bersamaan dengan 1058 Masihi di Tusia Bandar Khurasan (Iran). Nama
sebenarnya ialah Muhammad bin Muhammad bin Muhammad Abu Hamid Al-Ghazali.
Beliau digelar "Al-Ghazali" bersempena dengan gelaran bapanya yang
bekerja sebagai pemintal bulu kambing (al-Ghazzal). Ada yang mengatakan namanya diambil sempena kampung
kelahirannya, Ghazalah.Beliau berasal dari keluarga yang miskin. Bapanya
merupakan seorang ahli Sufi yang sangat warak. Bapanya mempunyai cita-cita yang
tinggi iaitu ingin melihat anaknya menjadi orang alim dan soleh. Imam
Al-Ghazali adalah seorang ulama, ahli fikir dan ahli falsafah Islam yang
terkemuka hingga kini.Beliau meninggal dunia pada hari Isnin 14
Jamadilakhir tahun 505 Hijrah (1111M) di Tus dan jenazahnya dikebumikan
di tempat kelahirannya iaitu di Khurasan, Iran.(Abu Salam Yussof, 2008: 4)
1.2. Peribadinya
Imam Al-Ghazali mempunyai daya hafalan dan ingatan yang
kuat dan bijak berhujah.Beliau menguasai berbagai-bagai bidang ilmu
pengetahuan.Imam Al-Ghazali sangat mencintai ilmu pengetahuan.Beliau juga
sanggup meninggalkan segala kemewahan hidup untuk bermusafir demi untuk mencari
dan menuntut ilmu pengetahuan.Beliau terkenal sebagai ahli falsafah Islam yang
telah mengharumkan nama ulama Islam di Eropah melalui hasil-hasil
karyanya yang bermutu tinggi. (http://dakir.wordpress.com/2009/05/26/biografi-al-Ghazali/)
1.3. Pendidikan
Pada
peringkat awalnya beliau mendapat pendidikan secara percuma kerana
keluarganya miskin.Setelah berhijrah ke Nisapur, Imam Al-Ghazali berguru dengan
Imam Al-Haramain sehingga beliau mampu meguasai bidang ilmu : fiqh mazhab Imam
Shafi’e, tauhid, mantiq dan falsafah. Beliau juga mempelajari, menyelidik dan
mengkaji segala pendapat empat mazhab hingga mahir dalam
bidang-bidang tersebut. Selepas itu beliau menyambung pelajarannya dengan
seorang guru yang bernama Ahmad Al-Razkani, kemudian berguru pula dengan
Abu Nasr Al-Ismail di Jorjan. Oleh sebab Al-Imam Al-Ghazali memiliki ketinggian
ilmu beliau telah dilantik menjadi mahaguru di Madrasah Nizamiah di Baghdad. Beliau
hanya berkhidmat selama empat tahun sahaja kerana minatnya mahu berkelana
menunaikan fardu haji serta mahu menumpukan perhatian untuk beribadah.
Beliau juga telah mengembara ke beberapa tempat seperti
Makkah, Madinah, Mesir dan Jerusalem untuk mendalami ilmu falsafah
yang dipelajarinya.Sewaktu dalam pengembaraan, beliau telah menulis kitab
"Ihya Ulumiddin" yang member sumbangan yang besar kepada
masyarakat dan pemikiran Islam dalam semua masalah yang mana masih menjadi
rujukan pada masa kini. (http://dakir.wordpress.com/2009/05/26/biografi-al-Ghazali/)
1.4. Sumbangan
Imam Al-Ghazali berpendapat bahawa, untuk mendapat
kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat,seseorang itu hendaklah mempunyai
ilmu dan diamalkan dengan baik dan ikhlas hanya kerana Allah S.W.T.Imam
Al-Ghazali adalah seorang merupakan ahli fikir Islam yang telah
meninggalkan jasa yang dapat di nilai melalui hasil-hasil karyanya.Beberapa hasil
karya Imam Al-Ghazali telah diterjemahkan ke dalam berbagai-bagai bahasa Eropah
untuk dijadikan rujukan kepada penuntut-penuntut di pusat-pusat pengajian
tinggi.Hasil karya beliau yang terkenal ialah Ihya Ulumiddin yang
merangkumi ilmu akidah, fiqh, falsafah, akhlak dan tasawuf.
Segala hasil-hasil tulisan beliau telah mempengaruhi ahli
fikir Islam selepasnya, seperti Jalaluddinar-Rumi, Syeikh Al-Ashraf, Ibnu Rusyd
dan Syah Waliyullah. Kebanyakkan hasil-hasil karya Imam Al-Ghazali
berbentuk falsafah. Oleh hal yang demikian pengkaji-pengkaji Barat
menganggap, Imam Al-Ghazali adalah seorang ahli falsafah. Antara
hasil-hasil karya beliau yang lain termasuklah: Al-Munqiz Min ad-Dalal,
Mizanul-amal, Tahafut al-Falasifah, Hidayah Al-Salikin, Jawahir Al-Quran,
Minhaj al-Abidin, Asma Allah al-Husna, Ayyuha al-Walad , Kimia as-Sa’adah. (http://dakir.wordpress.com/2009/05/26/biografi-al-Ghazali/)
2. IMAM
PEMBAHARU
Peranan Imam Al-Ghazali dalam
pembaharuan atau perbaikan amatlah luas serta tidak terbatas pada satu aspek
sahaja, malah ianya boleh dikatakan secara menyeluruh. Ianya boleh dibahagikan
mengikut fasal-fasal yang tertentu, iatu:-
1. Pembaharuan di Bidang Pemikiran.
2. Ulama Sarana Pembaharuan.
3. Pembaharuan Fiqh.
4. Fiqh Aulawiyyat.
5. Perbaikan Sosial.
2.1. Pembaharuan di Bidang
Pemikiran.
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ
كَثِيراً مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا
وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا
أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ
﴿١٧٩﴾
“Dan sesungguhnya
Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka
mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah)
dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat
(tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak
dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang
ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.”(Al-A’raf
7:179)
Masalah yang mungkin tidak disedari
secara langsung oleh sesetengah manusia ialah terlalu memberikan peranan yang
tinggi kepada akal dalam menghakimkan sesuatu hukum secara logika dalam hal-hal
syari’at terutamanya pada perkara-perkara sam’iyat. Kita sebenarnya perlu lebih
mengetahui bahawa ada sesuatu pada hal-hal tertentu akal tidak terjangkau untuk
memikirkannya.
Ada diantara golongan falsafah ilmu
yang terlalu mementingkan logika sehingga boleh menyebabkan timbul persoalan
yang berkaitan dengan ketuhanan khususnya mengenai perkara yang tidak dapat
dihuraikan oleh akal fikiran. Menurut pendapat Al-Ghazali tidak salah berpegang kepada logik tetapi
yang menjadi masalahnya ialah golongan falsafah yang terlalu berpegang kepada hukum
logik, bukti serta fakta, termasuklah perkara yang berhubung dengan ketuhanan
dan metafizik.
Sebab itulah beliau menentang
golongan ahli falsafah Islam yang cuba mengungkap kejadian alam dan
persoalan ketuhanan menggunakan pemikiran daripada ahli falsafah Yunani.
Beberapa orang ahli falsafah Islam seperti Ibnu Sina dan al-Farabi
jelas terpengaruh akan idea pemikiran falsafah Aristotle. Maka tidak
hairanlah ada antara pandangan ahli falsafah itu bertentangan dengan
ajaran Islam yang boleh menyebabkan kesesatan dan syirik.
Terdapat tiga pemikiran falsafah
metafizik yang menurut Al-Ghazali amat bertentangan
dengan Islam iaitu qadimnya alam ini, tidak mengetahui Tuhan terhadap
perkara dan peristiwa yang kecil, dan pengingkaran terhadap kebangkitan jasad
atau jasmani.
Al-Ghazali tidak menolak penggunaan
akal dalam pembicaraan falsafah dan penghasilan ilmu pengetahuan yang lain.
Sebaliknya beliau berpendapatan bahawa ilmu kalam dan penyelidikan menggunakan
fikiran boleh menambahkan keyakinan dan menyalakan api keimanan pada hati orang
bukan Islam terhadap kebenaran ajaran Islam. Jadi, perkembangan
sesuatu ilmu pengetahuan bukan sahaja bersandarkan kepuasan akal fikiran tetapi
juga perlu mengambil kira aspek perasaan dan hati nurani.
Al-Ghazali menganjurkan supaya
umat Islam mencari kebenaran dengan menjadikan al-Quran sebagai
sumber yang utama bukannya melalui proses pemikiran dan akal semata-mata. Jadi,
apa yang cuba dilakukan oleh Al-Ghazali ialah memaparkan kesalahan dan
kepalsuan bidang pengetahuan yang bercanggah dengan agama serta bertentangan
dengan pendirian umat Islam. Sekali gus menunjukkan bahawa Al-Ghazali
sebenarnya merupakan seorang ahli falssafah Islam yang mencari
kebenaran dengan berpandukan al-Quran dan hadis tidak sebagaimana pemikiran
serta permainan logik yang lazim digunakan ahli falsafah Yunani. Perkara yang
ditentang oleh Al-Ghazali bukanlah ahli falsafah dan pemikiran yang dibawakan
oleh mereka tetapi kesalahan, kesilapan, dan kesesatan yang dilakukan oleh
golongan tersebut yang cuba diperbaikan oleh beliau kerana bagi Imam Al-Ghazali,
tunjang kepada pemikiran falsafah ialah al-Quran itu sendiri.
Menurut Imam Al Ghazali lagi, seorang pemikir besar Islam,
dengan mengacu pada pengertian kerja atau
fungsi akal menyatakan bahwa akal itu tidak bertempat, baik di dalam maupun di
luar badan manusia, bersifat immaterial, dan tidak terbagi-bagi. Akal
berhubungan dengan badan dalam
bentuk :
1. muqbil ala al-badan (menghadap badan)
2. mufid lahu (memberi keuntungan)
3. mufidh
alaih (mengalir kepadanya).
Tiga bentuk ini menitik beratkan pada fungsi, proses atau kegiatan.
Oleh kerana itulah setiap daripada
kita dikehendaki memikirkan setiap sesuatu menggunakan segala ilmu pengetahuan
bersandarkan kebijaksanaan dan kesucian hati berlandaskan dalil daripada
al-Quran dan al-Hadith agar tidak mudah terpesong kepada jalan yang batil.
2.2. Ulama Sarana Pembaharuan
مَنْ سَنَّ فِي الإِسْلاَمِ سُنَّةً حَسَنَةً
فَلَهُ أَجْرُهَا وَأَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا بَعْدَهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يُنْقَصَ
مِنْ أُجُوِْرِهمْ شَيْءٌ. وَمَنْ سَنَّ فِي الإِسْلاَمِ
سُنَّةً سَيِّئَةً كَانَ عَلَيْهِ وِزْرُهَا وَوِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ
بَعْدِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يُنْقَصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْءٌ.
Daripada Jarir bin Abdullah al-Bajali.r.a., Nabi s.a.w. bersabda:
"Siapa yang mengadakan ikutan yang baik dalam Islam, ia mendapat ganjaran
amalan itu dan ganjaran orang yang mengamalkan selepasnya, tanpa kekurangan
sedikit pun. Dan siapa yang mengadakan ikutan yang buruk dalam Islam, ia
mendapat dosa daripada amalan itu dan dosa orang yang mengamalkan selepasnya,
tanpa kekurangan sedikit pun."( Riwayat Muslim)
Ulama pada
pandangan imam Al-Ghazali adalah sarana (alat) pembaharuan pertama dalam
masyarakat dan mereka juga adalah sebagai pewaris para nabi, oleh itulah
sebabnya amalan mereka lebih mulia kerana mereka ini mengamalkan ilmu, mendidik
jiwa dari akhlak-akhlak yang tercela yang membinasakan dan memberi petunjuk
kepada jalan akhlak-akhlak yang terpuji lagi membahagiakan.
Kerana
pandangan yang mulia ini sewajarnyalah para ulama menyampaikan sesuatu yang
berupa manfaat ilmu untuk membangun serta membina akhlak manusia agar tidak
terpesong daripada akidah yang betul, bukan jua untuk kepentingan sendiri semata-mata,
oleh sebab itulah imam Al-Ghazali sangat menekankan agar para ulama menanamkan
sifat ikhlas yang setentunya lahir dari jiwa yang tulus kerana tanpa
keikhlasan, kejayaan tidak mungkin akan dikecapi.
Ulama juga
bagi pendapat beliau adalah sebagai pemandu ataupun wasilah pertama untuk umat,
selama mana tidak didapati ada kebaikan pada diri ulama baik dari segi zahir
mahupun batin maka ianya tidak boleh memperbaiki orang lain.
2.3.
Pembaharuan Fiqh
Imam
Al-Ghazali adalah merupakan seorang ahli fiqh sebelum menjadi ahli sufi. Beliau
menulis sebilangan kitab fiqh, yang mana ada diantaranya secara ringkas,
sederhana dan panjang lebar. Tetapi pada ketika itu beliau menuliskan dengan uslub (kaedah)
tradisional. Setelah itu barulah beliau mula menuliskannya kembali dengan uslub
yang baru serta bahasa yang menarik. Antara karya beliau yang sangat dikenali
ialah Ihya Ulumuddin. Di dalam kitab tersebut para pembaca dapat merasakan
bahawa setiap perincian penerangannya amat menyeluruh berkait dengan jasmani
dan rohani serta akal dan fikiran.
Contohnya dalam soal ibadat, beliau
menerangkan bahawa solat itu bukan hanya semata-mata ruku’, sujud dan
perbuatan-perbuatan yang lain dalam sembahyang, akan tetapi ia juga termasuk
perlakuan secara khusyuk tunduk memperhambakan diri kepada Allah. Begitu juga
dalam hal bermuamalat, ianya bukanlah semata-mata untuk mengaut keuntungan
sahaja malah mencakupi dalam hal memenuhi keperluan-keperluan manusia serta
terselit nasihat di dalamnya.
Dapat diperhatikan bahawa Imam
Al-Ghazali memandang akan fiqh dan tasawuf itu berjalan seiringan pada
peringkat awalnya, setelah itu fiqh terhenti dan diteruskan pula oleh tasawuf.
Bagaimanapun keadaannya, metod penulisan fiqh Imam Al-Ghazali menunjukkan
bahawa ianya adalah secara menyeluruh sebagai langkah kepada pembaharuan yang
jarang sekali didapati seumpamanya.
2.4. Fiqh Aulawiyat
Fiqh ‘Al-Aula’ (yang lebih
utama) adalah aspek pembaharuan yang diserukan oleh Imam Al-Ghazali. Maksudnya
disini ialah setiap muslim hendaklah mengetahui perkara yang mana lebih utama
didahulukan pada perkara yang diperintahkan melakukannya dan meninggalkannya.
Contohnya pada perkara menyampaikan
ilmu, terlebih dahulu para pengajar hendaklah
mengutamakan dalam memperbaiki diri sendiri sebelum memberikan
pengajarannya kepada orang lain, dalam erti kata lain janganlah hendaknya
memperbaiki akan hal orang lain sebelum terlebih dahulu memperbaiki diri
sendiri.
Pada perkara yang lain pula
contohnya sembahyang, iaitu seperti sesorang yang mengutamakan sembahyang
sunnat Tarawih secara berjamaah, tetapi meninggalkan sembahyang
fardhu Isyak secara berjamaah ataupun mengutama sembahyang sepertiga malam
tetapi meninggalkan sembahyang fardhu subuh akibat mengantuk.
2.5. Perbaikan Sosial
.....فَاتَّقُواْ اللّهَ وَأَصْلِحُواْ ذَاتَ بِيْنِكُمْ
وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿١﴾
“….sebab
itu bertakwalah kepada Allah dan perbaikilah perhubungan di antara sesamamu,
dan ta`atlah kepada Allah dan Rasul-Nya jika kamu adalah orang-orang yang
beriman". (Al-Anfaal 8:1)
Dalam aspek ini, Imam Al-Ghazali
sangat mengambil perhatian terhadap kemashlahatan sesama kaum muslimin, dari
hal pergaulan, pengurusan, pekerjaan dan sebagainya. Dalam bidang pekerjaan contohnya yang mana
dimonopoli oleh golongan yang bukan muslim, beliau sangat berdukacita mengenai
hal ini kerana ada sebilangan kaum muslim tidak berminat malah membenci sesuatu
pekerjaan tersebut sedangkan keahliannya adalah pada bidang berkenaan dan kemashlahatannya
terhadap kemajuan negara sangat-sangat diperlukan.
Masaalah antara sesama masyarakat
juga tidak kurang pentingnya, dari hal pergaulan, perhubungan dan yang
seumpamanya perlu kepada sikap kesedaran diri sendiri, jangan sampai berlaku
kemungkaran-kemungkaran yang boleh menjejaskan ketenteraman sesebuah negara
mahupun tempat, dalam erti kata lain sikap mementingkan diri sendiri dan tidak
hiraukan orang lain perlu dihakis.
Contohnya dari segi hal kehidupan
seharian yang melibatkan penggunaan orang ramai, seperti kemungkaran yang berlaku dijalan raya
dimana kurangnya sifat hormat menghormati antara sesama pengguna ataupun di
masjid yang mana kurang menghiraukan
adab kebersihan dan sebagainya.
Daripada contoh ini sudah dapat
kita menggambarkan bahawa personaliti, pendirian dan pemikiran Imam Al-Ghazali
adalah seorang yang cintakn keindahan dalam kehidupan umum.
3.TENTANGAN DAN KRITIKAN TERHADAPNYA
Ibnu Taymiyah berpendapat
bahawa Ihya Ulumuddin karangan Al-Ghazali secara amnya adalah sebuah kitab yang
ditulis dengan baik dan menggunakan gaya yang menarik tetapi pada masa yang sama beliau memberikan
kritikan kerana empat sebab:
1. pemikiran Al-Ghazali jelas menunjukkan peninggalan falsafah
Yunani. Dalam menjelaskan ketauhidan Allah, kenabian dan hari akhirat, beliau
memperkenalkan banyak konsep yang dipegang oleh ahli-ahli falsafah pada masa
itu. Dalam Muwafakat, beliau menyatakan Abu Bakar bin Al-Arabi iaitu sahabat
dan pelajar Al-Ghazali telah mendalami ilmu falsafah dan mahu menolak pemikiran
itu tetapi sukar. Oleh sebab itu, Ibnu Taymiyah menentang falsafah kerana beliau
mendapati sesetengah penulisan Al-Ghazali tidak dapat diterima daripada sudut
keagamaan.
2. Dalam penulisan Ihya Ulumuddin Al-Ghazali menggunakan analisis
logik yang dibuat berdasarkan pemikiran umum dan khusus dengan tujuan
mendapatkan kesimpulan. Ini tidak bertepatan dengan semangat al-Quran dan
Sunnah.
3. Kitab Ihya Ulumuddin
mempunyai banyak konsep dan ajaran serta pertanyaan-pertanyaan mengenai
pendapat kasyaf ke dalam kebenaran ilahi.
4. Kitab Ihya Ulumuddin mengandungi banyak hadis yang diragui
kesahihannya.
Para ulama lain pula mempunyai pandangan
berbeza mengenai Ihya. Ibnu al-Jawzi mengkritik Al-Ghazali kerana menggunakan
hadis-hadis yang tidak sahih dan lemah. Beliau berpendapat hal ini terjadi
kerana Al-Ghazali bukan seorang ahli hadis. Tajuddin Subki dalam Tabaqat Syaf iyah
telah mengutip semua hadis yang disebut oleh Al-Ghazali di dalam Ihya Ulumuddin
yang tidak boleh didapati dari mana-mana sumber. Disusuli Hafiz Zainuddin Al-Iraqi
telah menegaskan bahawa hadis-hadis dalam Ihya Ulumuddin menurut norma yang diterima
dan diperiksa sama ada sahih atau tidak sahih bagi tiap-tiap hadis.
Ibnu Jawzi juga telah
menunjukkan kesilapan-kesilapan mengenai beberapa peristiwa sejarah yang disebut
oleh al-Ghazali dalam Ihya. Ibnu Jawzi mengatakan bahawa al-Ghazali telah
menyebut beberapa contoh ahli sufi atau cara-cara mereka untuk muraqabah dan
pembersihan jiwa (tazkiyah al-nafs) yang tidak dibolehkan dalam syariat, apatah
lagi untuk diikuti oleh orang awam. Walau bagaimanapun Ibn Jawzi mengakui
keberkesanan Ihya dan sumbangannya amat berharga kepada pemikiran Islam selepas
itu. Beliau juga telah meringkaskan Ihya Ulumuddin di dalam kitab Minhaaj
al-Qasidin dan meninggal bahagian-bahagian yang boleh diperbahaskan.
Di kalangan ahli-ahli
falsafah, pengkritik Al-Ghazali yang termasyhur ialah Ibnu Rusyd. Beliau telah
menolak perbahasan-perbahasan al-Ghazali terhadap ahli-ahli falsafah. Contoh
kritikan dalam penulisannya ialah Tahafut al-Tahafut bagi menjawab tulisan
Al-Ghazali dalam kitab Tahafut al-Falasifah. Ibnu Rusyd mempertahankan
ahli-ahli falsafah dengan hujah yang keras sebagaimana serangan Al-Ghazali
terhadap mereka. Ibnu Rusydi berhujah dengan penuh kefahaman dan kehandalan
tetapi dalam analisis terakhir ternyata hujah-hujah al-Ghazali lebih berkesan
daripada penentangnya. Sanggahan Ibnu Rusydi menyatakan bahawa al-Ghazali
menentang ahli falsafah semata-mata untuk mendapat penghargaan daripada
golongan tradisional tidak dapat dibuktikan.
Beliau juga menuduh Al-Ghazali
tidak tetap dalam pemikirannya. Contohnya, beliau menyebut bahawa dalam kitab
Misykatul Al-Anwar, Al-Ghazali memberi sokongan kepada beberapa teori yang sudah dikritik dalam Tahafut. Menurut beliau
lagi, ajaran-ajaran Al-Ghazali mendatangkan bahaya kepada agama dan falsafah.
Ibnu Rusyd menyatakan mengenai pemikiran Al-Ghazali: “Satu hari kamu berbangsa
Yaman apabila bertemu dengan orang Yaman. Tetapi apabila kamu bertemu seseorang
dari Ma’ad , kamu mendakwa kamu dari Adnan!”
Tuduhan tidak konsisten
terhadap Al-Ghazali juga dibuat oleh ahli falsafah Islam lain seperti Ibnū
Tufail menyebut dalam karyanya bahawa Al-Ghazali: “terikat di satu tempat
tetapi bebas di tempat lain. Ia menafikan beberapa perkara tetapi kemudian mengisytiharkannya
benar.” Sungguhpun beliau menunjukkan beberapa kontradiksi dalam karya
Al-Ghazali tetapi keseluruhannya Ibnu Tufail mengagumi ajaran Al-Ghazali yang
dapat dikesan dalam karya falsafahnya yang dikagumi iaitu Hayy Ibnu Yaqz.
Seorang pengkritik
Al-Ghazali zaman mutakhir ini iaitu Dr. M. Zaki Mubarak dalam kajian P.H.D.
beliau bertajuk al-Akhlaq Enda Al-Ghazali menyatakan bahawa ajaran-ajaran
Al-Ghazali bersifat kesufian dan menyendiri sehingga ia boleh melemahkan
semangat manusia dalam melakukan tugas di atas muka bumi ini. Dr. M. Zaki Mubarak
berpendapat bahawa Al-Ghazali hanya mementingkan perkaitan rohani perseorangan
dengan tujuan untuk mencapai kebahagiaan pada akhirat sahaja dengan melupakan
soal-soal hidup duniawi.
Berkaitan kritikan Dr.
Zaki Mubarak terhadap Al-Ghazali Prof. Dr. H. Abu Bakar Acheh berpendapat:
“Adalah satu kesalahan yang dibuat oleh pengarang-pengarang Islam generasi baru
seperti Dr. Zaki Mubarak, yang membandingkan ajaran Al-Ghazali dengan ajaran
kemasyarakatan baru. Mungkin orang akan memperoleh hasil yang sama antara
ajaran-ajaran Al-Ghazali dan ajaran ahli-ahli pendidikan masyarakat dan ilmu
jiwa dunia sekarang ini. Tetapi jalan yang ditempuh oleh Al-Ghazali sebagai
seorang sufi, yang zahid tidak ada tolok bandingnya. Bukan sahaja perbezaan
zaman tersebut terlalu besar, tetapi juga memang berlainan cara penempuhan
penghidupan ketika itu.
Ternyata bahawa pelbagai
kritik terhadap Al-Ghazali dengan sendirinya membuktikan betapa luasnya
pengaruh beliau. Jumlah pengikut Al-Ghazali dan orang yang menghormati serta
menerima ajaran dan menyebarkannya mengatasi bilangan para pengkritik beliau.
Beberapa tokoh amat cenderung dan menghormati Al-Ghazali seperti Syah
Waliyullah al-Dahlawi, Uthman Fodio,
Hasan al-Banna dan Syed Muhamad Naquib al-Attas. Kebanyakan tokoh-tokoh ini
terdiri daripada pemikir dan ahli Sufi. Dalam karya Ihya Ulumuddin Al-Ghazali
berusaha untuk menimbulkan kedua-dua aspek kegamaan ini. Karya ini merupakan
karya yang meluas dibaca oleh pelbagai golongan umat Islam.
4.KESAN KE ATAS UMAT
Pengaruh
pemikiran Al-Ghazali dalam dunia Islam amat mendalam dan luas sekali. Hasil
karyanya dibaca dan dikaji di Timur dan di Barat serta daripada kalangan bangsa
Arab atau bukan Arab. Bahkan pengkaji-pengkaji bukan Islam turut meneliti hasil
karyanya dan diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa.
Banyak karya Al-Ghazali
diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu seperti Minhaj alAbidin, al-Munqid min
al-Dhalal, Bidayah al-Hidayah, Ayuhal Walad, Tahafut al-Falasifah dan
lain-lain.
Antara pujian oleh para peminat
atau pencinta jasa al-Ghazali seperti kenyataan al-Yafi’e: “Kalau wujud nabi
selepas Nabi Muhamad pasti orang itu ialah al-Ghazali.” Imam Nawawi pula pernah
berkata: “Hampir-hampir Kitab Ihya mengambil tempat al-Quran.” Kata al-Subky:
“Tidak tahu ada orang selepas Al-Ghazali yang sama sepertinya terutama dari
segi kadar memiliki ilmu. Pasti tidak ada orang yang akan datang sepertinya.”
Al-Ghazali telah berjaya
membetulkan kesilapan ahli-ahli falsafah dan ahli kalam. Beliau menjelaskan
kepada orang Islam bahawa kepercayaan terhadap agama mereka bukanlah bergantung
kepada hipotesis-hipotesis yang tidak rasional tetapi mesti bersandarkan kepada
dasar-dasar yang teguh dan nyata.
Beliau telah memberikan pentafsiran
yang rasional tentang kepercayaan asas Islam, sehingga kesahihannya atas dasar
rasionalisma tidak dapat dipersoalkan lagi sepanjang zaman. Di samping itu
beliau menerangkan hikmat setiap suruhan syariat serta memberikan kepada umat
konsepsi yang jelas mengenai Islam, sehingga segala keraguan mereka dapat
dihilangkan. Al-Ghazali telah meneliti semua kumpulan agama pada zaman itu
serta perbezaan antara mereka. Beliau menjelaskan had-had antara Islam dan
kufur dan had-had kebebasan pentafsiran. Usaha-usaha ini telah membantu mereka
untuk mengurangkan pertelingkahan antara kumpulan yang bertentangan dan
meluaskan pandangan rakyat awam.
Al-Ghazali menghidupkan semula
fahaman Islam dan meninggalkan taklid membuta tuli, menentang kekeliruan serta
menarik perhatian masyarakat kepada punca petunjuk yang betul iaitu kitab Allah
dan sunnah Rasulullah s.a.w. Beliau telah menghidupkan semangat ijtihad dan
mengkritik semua kumpulan kerana kelemahan dan unsur-unsur kufur mereka. Beliau
mengkritik sistem pendidikan yang sedang merosot dan mencadangkan sebuah system
yang baru untuk menukarkannya. Kurikulum yang wujud pada masa itu mempunyai
kelemahan. Antaranya, ia memisahkan sains keduniaan daripada sains Islam,
akhirnya menyebabkan pemisahan urusan dunia daripada amalan agama.
Beberapa perkara yang tiada tempat
dalam syariat dimasukkan ke dalam kurikulum, seolah-olah ia adalah sebahagian daripada
syariat. Al-Ghazali menjelaskan kelemahan-kelemahan tersebut dan menyediakan
satu sistem yang menyeluruh meskipun ditentang oleh mereka yang sezaman
dengannya, tetapi akhirnya diterima oleh semua negara Islam. Kebanyakan sistem
yang dilaksanakan pelbagai negara Islam sebenarnya adalah menurut garis panduan
yang ditunjukkan oleh Al-Ghazali, sehinggakan kurikulum yang wujud di institusi-institusi
negara Arab masa kini terhutang budi kepada al-Ghazali.
Beliau telah membuat penilaian
kritikal terhadap keadaan moral dan agama masyarakat Islam waktu itu dan
mencadangkan langkah-langkah untuk membuat pembaharuan. Ini telah membangkitkan
semangat keislaman semula dalam masyarakat. Karyanya yang utama, Ihya Ulumuddin
telah mengkritik keadaan moral kesemua masyarakat dan menjelaskan setiap hal
itu berkaitan sebab-sebab sosial seterusnya memberikan kriteria moral Islam
yang sebenarnya.
Al-Ghazali telah mengkritik secara
bebas kerajaan yang wujud dan mempengaruhi masyarakat agar tidak tunduk kepada
penindasan tetapi berani untuk menahan dan mengkritik penindasan. Usaha–usaha
untuk mengislahkan dan menghidupkan semula Islam tidak terhad kepada pembaharuan
masyarakat Islam semata-mata. Syibli Nu’man telah menjelaskan usaha-usaha
Al-Ghazali untuk mendirikan sebuah negara Islam yang sebenarnya di Sepanyol.
Beliau berpandangan bahawa sekiranya sebuah negara yang baru ditubuhkan tidak
menurut prinsip-prinsip Islam, masyarakat Islam tidak akan dapat diislahkan.
Walau bagaimanapun beliau tidak
dapat memberi masa untuk tugas yang besar dan mulia tersebut kerana sibuk dengan
meditasi dan muraqabah, tazkiyah al-nafs dan pembaikan akhlak, namun selepas Ihya
Ulumuddin dibawa ke Sepanyol pada tahun 501H/1081M raja pada masa itu Ali Bin
Yusuf Tashfin telah memerintah agar ianya dibakar. Al-Ghazali sedih apabila
mengetahui mengenai peristiwa itu. Sejurus selepas itu, seorang pemuda bernama
Muhamad bin Abdullah bin Tumart telah tiba dari Sepanyol untuk belajar di bawah
bimbingan Al-Ghazali. Semasa belajar di bawah al-Ghazali, dia telah menetapkan pendiriannya
untuk menggulingkan Ali bin Yusuf untuk mendirikan sebuah negara Islam di
Sepanyol.
Meskipun al-Ghazali bersetuju dengannya,
beliau tetap bertanya kepada Muhamad mengenai cara-cara serta pertolongan yang diharapkan
untuk membantu beliau dalam tugas tersebut. Muhamad berjumpa dengan Al-Ghazali
dan meminta nasihatnya mengenai hal itu. Beliau mengizinkan cadangannya memandangkan
Islam telah menjadi lemah di seluruh dunia sedangkan tiada seorang raja yang
dapat menyatukan seluruh ummah untuk menegakkan risalah Islam.Walaubagaimanapun
Al-Ghazali telah bertanya kepada Muhamad mengenai cara-cara beliau mengatur
pemberontakan itu dan akhirnya membawa kepada kemenangan yang besar.
Negara yang didirikan oleh Muhamad
bin Abdullah bin Tumart dikenali sebagai Al-Muwahidin, kekal untuk jangka masa
yang lama. Walau bagaimanapun selepas mendapat kuasa, Muhamad sendiri tidak
menaiki takhta tetapi melantik seorang pemuda yang berwibawa bernama Abdul Mukmin.
Abdul Mukmin dan pewaris-pewarisnya memerintah seluruh empayar Moroco menurut kehendak
Muhamad bin Tumart dan Al-Ghazali.
Semasa pemerintahan Abdul Mukmin
dan pewaris-pewarisnya, para ulama dipandang tinggi dan semua urusan negara
diputuskan dengan merujuk kepada para ulama. Keadilan diberikan kepada yang
lemah dan miskin, pegawai-pegawai yang zalim diberi hukuman berat, penjahat
diadili sewajarnya, masjid-masjid dibina di istana-istana, pertahanan negara
diperkuat dan penaklukan-penaklukan baru dibuat.
Hasil-hasil karya Al-Ghazali yang
terulung merupakan asas kepada sebuah gerakan intelektual yang kuat dan sumber inspirasi
kepada generasi selanjutnya. Sesungguhnya Abu Hamid Al-Ghazali memberi kesan
yang amat mendalam kepada sejarah Islam, sehingga kesannya kepada pemikiran
Islam selanjutnya telah diakui oleh pencinta-pencinta dan para pengkritik
beliau sendiri. Karya-karyanya masih dipandang tinggi dengan penuh hormat serta
dikaji oleh mereka yang mahu pembersihan diri dan perhubungan suci dengan Allah
Subahanahu Wata’ala.
KESIMPULAN
عَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ
النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ
وَأَهْلَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرَضِينَ حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا وَحَتَّى
الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَيْرَ
Daripada Abu Umamah al-Bahili, Rasullullah s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya Allah, malaikat dan ahli (penduduk) langit dan bumi; hinggakan
semut didalam lubang dan juga ikan paus (meliputi seluruh haiwan didarat dan
laut) mendoakan kebaikan keatas orang yang mengajar perkara yang baik kepada
manusia."( Riwayat al-Tirmizi)
Sungguh banyak manfaat berupa
kebaikan serta kebajikan baik dari segi ilmu mahupun akhlak yang mulia
diperolehi daripada hasil karya Imam Al-Ghazali dan ternyata beliau adalah
merupakan seorang ulama terkemuka yang banyak memberikan panduan dalam segala
aspek menurut jalan serta landasan yang ber naskn daripada al-Quran dan
al-Hadith. Perjuangan beliau dalam memartabatkan Islam sebagai agama yang
sempurna benar-benar memberi kesan yang mendalam baik kepada para pengkritiknya
mahupun umat islam seluruhnya, tidak kira semasa zaman kehidupan beliau
sehinggalah pada zaman ini.
Daripada huraian penulisan yang
serba sederhana ini, jelas menunjukkan ciri-ciri yang terdapat dalam diri Imam
Al-Ghazali sebagai seorang ulama islam yang tulen dan pemikir islam yang sangat
telus menyampaikan jiwa-jiwa keislaman yang luhur kepada umat manusia. Setiap
karyanya mencerminkan keindahan islam yang sejati yang diperjelaskan secara
terperinci dan menyeluruh. Tidak hairanlah setiap falsafahnya diguna pakai oleh
golongan ilmuan baik yang berugama islam mahupun bukan.
Pembaharuan ataupun perbaikan yang
dibuatnya sangat relevan walaupun terdapat kritikan serta tentangan, tetapi
akhirnya ianya dapat diterima malah mendapat pujian pula, sehinggakan setiap hasil
karya beliau kebanyakannya dijadikan panduan baik dalam bidang ilmu, keugamaan,
perhubungan sosial dan sebagainya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan